Töölehed

Töölehe struktuur ja põhikomponendid

Tooleht

Tööleht (Worksheet) on ettenähtud eeskätt andmete (arvud, tekstid, kuupäevad ja tõeväärtused) ja valemite salvestamiseks, säilitamiseks ja kasutamiseks.
Leht koosneb ridadest (Rows) ja veergudes (Columns), millede ristumiskohal asuvad lahtrid (Cells). Excel 2003 on töölehtedel 65536 rida ja 256 veergu. Excel 2007s - 1 0485 768 rida ja 16 384 veergu.
Read on tähistatud järjenumbritega (1, 2, 3, ... ), mis on kuvatud reapäises. Veerud on tavaliselt tähistatud tähtedega (A, B, C, ... Z, AA, AB, ... AZ, BA, BB, ... ), mis on kuvatud veerupäises. Rea- ja veerutähiseid kasutatakse viitamiseks nii ridadele ja veergudele endile, kui ka lahtritele ja lahtriplokkidele.
Töövihikus peab olema vähemalt üks tööleht. Viimast (ainsat) töölehte Excel ei lase eemaldada. Töölehtede maksimaalne arv ei ole põhimõtteliset piiratud.

Rakenduste loomisel ja kasutamisel enamasti täidetakse tegevusi töölehe üksikute lahtritega või lahtriplokidega (Ranges). Lahtriplokina on käsitletav üldjuhul suvaline lahtrite kogum. Muuhulgas on lahtriploki erijuhtumitena käsitletavad ka üksikud lahtrid, read ja veerud ning ka tööleht tervikuna.
Lahtriplokk kujutab endast dünaamilist objekti. Iga tegevuse jaoks võib olla valitud erinev lahtriplokk, üks lahtriplokk võib sisalduda teises ning lahtriplokid võivad kattuda ja ristuda. Seega võib töölehte vaadelda koosnevana ka suvalisest hulgast lahtriplokkidest.
Kaks võimaliku vaadet töölehele (read, veerud ja lahtrid või lahtriplokid ja lahtrid) on kajastatud ülaltoodud joonisel.

Töölehe pinnale võib paigutada (sängitada) diagramme (Charts), mitmesuguseid graafilisi kujundeid, nn. ActiveX-ohjureid, teiste rakendusprogrammide objekte. Nende kohta kasutatakse sageli ühist nimetust - kujund (Shape).

Töölehe põhiomadused

Nimi. Lehtedel, mis kuuluvad ühte töövihikusse, peavad olema erinevad nimed. Vaikimisi määrab Excel töölehtede nimed kujul SheetN , kus N = 1, 2, 3,... Rakenduse loomisel võib neid muuta oma äranägemise järgi. Valmis rakenduse kasutamisel seda tavaliselt teha ei tasu, sest lehtede nimed võivad esineda valemites ja salvestatud korraldustes. Erilisi kitsendusi lehtede nimede valikul ei ole. Nad võib sisaldada suvalisi märke (sh ka tühikuid), nime maksimaalne pikkus on 31 märki. Mõned nimede näited:

Sheet1, Sheet13, palk, Jaanuar, puit, Variant 13

Töövihik. Viitamiseks teise töövihiku lehele, peab lehe nimele eelnema vastava töövihiku nimi. See paigutatakse nurksulgudesse. Töövihiku nimele võib eelneda ka tee:

[detailid.xls]Sheet2, [hinnakiri.xls]puit, [C:\aruanded\palk.xls]mai

Ridade ja veergude arv. Ridade ja veergude arv on kõikidel töölehtedel sama ja see on fikseeritud realisatsiooniga. Ridade ja veergude lisamisel või eemaldamisel, nende üldarv ei muutu.

Aktiivne lahter. Igal lehel saab antud hetkel olla ainult üks aktiivne lahter. Selle sisu on kuvatud valemiribal ning tema aadress või nimi (kui on) on nähtaval nimeboksis. Lahtri saab muuta aktiivseks, klõpsates seda hiirega või viies nooleklahvidega lahtrikursori selle kohale. Kui lahkutakse antud lehelt ja hiljem pöördutakse uuesti tagasi, siis muutub automaatselt aktiivseks see lahter, mis oli aktiivne lehelt lahkumisel.

Veergude laius ja ridade kõrgus. Uuel töölehel on kõikide veergude laiused ja ridade kõrgused kindla väärtusega. Kasutaja saab neid muuta oma äranägemise järgi.

Põhitegevused lehtedega

Põhiosa tegevusi ei sõltu lehe tüübist (tööleht, diagrammileht jm). Tavaliselt on tegevuste määramiseks otstarbekas kasutada käske lehe objektimenüüst. Viimane kuvatakse siis, kui klõpsata hiire parempoolse klahviga lehe nimelipikut. Mõningaid tegevusi saab täita ka ainult hiire abil. Tegevuste täitmisel objektimenüü käskudega ja hiirega, praktiliselt ei ole vahet Excel 2003 ja 2007 vahel.

Tegevuste määramiseks võib Excel 2003-s kasutada kaske ribameüüst, Excel 2007-s - lindi vahekaardi Home rühma Cells käske.

Aktiveerimine ehk valimine. Klõpsata lehe nimelipikut.

Nime muutmine. Teha topeltklõps lehe nimelipikul või klõpsata parempoolse nupuga nimelipikut ning valida ilmuvast objektimenüüst Rename. Tekst nimelipikul muutub aktiivseks ja seda saab muuta. Nimes võib olla kuni 31 märki.

Grupeerimine ehk mitme lehe valimine. Lehtede grupeerimine võimaldab täita teatud tegevusi korraga mitme lehega: sisestada andmeid ja valemeid, vormindada lahtreid, eemaldada lehti jm.

Järjestikuste lehtede valimiseks: klõpsata esimese lehe nimelipikut ning, hoides all Shift-klahvi, klõpsata viimase lehe lipikut.
Mittejärjestikuste lehtede valimiseks: klõpsata esimese lehe lipikut ning hoides all Ctrl-klahvi, klõpsata suvalises järjekorras teiste lehtede lipikuid.

Lisamine 

Valida üks voi mitu järjestikust lehte. Uued lehed lisatakse esimese lehe ette

  • Klõpsata hiire parempoolse nupuga ühe valitud lehe lipikut ning valida objektimenüüst Insert... Ilmub dialoogiboks, kust saab valida vajaliku lehe tüübi (Worksheet, Chart, Dialog jm.) või sobiva mallilehe.
  • Valida Insert-menüüst käsk Worksheet. Lisatakse nii palju uusi lehti kui palju oli neid eelnevalt valitud.  

Eemaldamine

Valida eemaldamisele kuuluvad lehed. Ei pruugi olla järjest.
Valida objektimenüüst -  Delete voi Edit-menüüst - Delete Sheet, Kui lehti on muudetud, küsib Excel kinnitust tegevuse täitmiseks. NB! Tagasivotu käsk (Undo) ei tööta.

Teisaldamine

  • Valida lehed ja lohistada nad nimelipikust vajaliku kohta.
  • Valida objektimenüüst käsk Move or Copy... voi Edit-menüüst käsk Move or Copy Sheet... Ilmuvast dialoogiboksist Move or Copy saab valida töövihiku kuhu teiseldada ja lehe, mille ette paigutatakse teisaldatavad lehed. Saab teisaldada ka uude töövihikusse, mis luuakse teisaldamise käigus, valides (new book).

Kopeerimine

  • Valida lehed ning, hoides all Ctrl-klahvi, lohistada nimelipikust koopiat vajaliku kohta.
  • Valida objektimenüüst -  Move or Copy... voi Edit-menüüst Move or Copy Sheet... Klõpsata dialoogiboksis Move or Copy märkeruutu Create a copy ning valida töövihik ja leht, mille ette paigutatakse koopiad.
Tesalda

Peitmine
valida peitmisele kuuluvad lehed ning anda lehe objektimenüüst käsk Hide või lindi vahelehelt Home käsk Format/Hide Sheet

Peidust väljatoomine
Valida suvalise lehe objektimenüüst käsk Unhide, kuvatakse peidetud lehtede loend, kust valida vajalik leht või lindi vahelehelt Home käsk Format/Unhide Sheet

Lehe kaitsmine
Valida lehemenüüst käsk Protect_Sheet... või lindilt Format/Protect_Sheet, Ilmuvas dialoogiboksis saab näidata kaitsmisele kuuluvad komponendid (lahtrite sisu, töölehe pinnal asuvad objektid jm) ning võib määrata ka parooli. Kaitstud lehel on vaikimisi blokeeritud kõik tegevused: andmete ja valemite muutmine, lahtrite vormindamine ja redigeerimine, objektide omaduste muutmine jm.
Rakenduse kasutamisel on sageli vajalik omada võimalust muuta kaitstul lehel lahtrite väärtusi, kus asuvad näiteks algandmed. Selleks peab enne kaitse määramist märgistama vajalikud lahtrid, valima lindilt Format-menüüst käsu Cells... ning lülitama välja ilmuva dialoogiboksi vahelehel Protection märkeruudu Locked (lukustatud). Vaikimisi on kaitstud lehel kõik lahtrid lukustatud. Lahtrid, mis sisaldavad valemeid tulemite leidmiseks, pealkirju, selgitusi jmt, on otstarbekas jätta lukku, et kasutamisel kogemata või tahtlikult ei muudeta nende sisu.

Kaitse eemaldamine
Tools-menüüst valida käsk Protection/Unprotect Sheet... Kui lehe kaits­miseks oli määratud parool, siis peab sisestama selle vastavas dialoogiboks. NB! Kui parool on ununenud, siis pole mingit võimalust kaitset eemaldada.

Töölehe printimine. Valida Office nupu menüüst Print... Ilmub dialoogiboks Print. Vaikimisi on Excel häälestatud aktiivse töölehe printimisele ning kui see sobib, võib kohe klõpsata nuppu OK. Nuppudega grupis Print What, saab määrata vajadus printida korraga kogu töövihik ( Entire workbook ) või väljavalitud lahtriplokk (Selection ). Kui töölehel paiknev info võtab enda alla paberil mitu lehekülge, saab määrata millised neist printida ja määrata printimise järjekorra. Prindiseadeid saab korraldusega Page Setup määrata iga töölehe jaoks eraldi.